De laatste tijd krijgen we veel klachten binnen over de bezorging van de bladen. Dat vinden we vervelend natuurlijk. Toch ligt het niet aan de KVOK. We doen er alles aan om de bezorging zo goed mogelijk te laten verlopen. Onze database met adressen is op orde en gaat op tijd naar de drukker. Ook bij de drukker houden ze goed in de gaten dat het verzendproces goed verloopt. Maar daarna hebben wij de bezorging niet meer in eigen hand. Vanwege de hoge kosten hebben wij bij PostNL het goedkoopste verzendabonnement. PostNL mag dan, afhankelijk van de drukte en het postaanbod, zelf het tijdstip van de bezorging bepalen, met een maximum van 14 dagen. En dan krijg je grote verschillen. In de ene regio (of plaats) worden de bladen vlot bezorgd, in de andere regio veel later en dat kan soms uitlopen tot 14 dagen na verzending.

Ook speelt mee dat PostNL een groot tekort heeft aan postbodes en een hoog ziekteverzuim kent. Allemaal factoren die van invloed zijn. En zo kan het dus gebeuren dat in het uiterste geval onze bladen pas halverwege de maand op de mat ploffen. Nogmaals heel vervelend maar er is niet zoveel aan te doen. Wel is het natuurlijk dan wrang om te lezen dat PostNL het afgelopen jaar een ruime winst heeft gemaakt en de CEO de politiek heeft opgeroepen de postwet aan te passen zodat ze nog meer vrijheid krijgen. Ja, aan te passen zodat de winst van PostNL nog groter wordt en de bladen nog later verspreid worden!

Hans Beek, secretaris KVOK